Sunday, September 23, 2007

Farming Ain't Easy And Not for Sissy

Saya pinjam kata-kata pak tani....memang pertanian ini bukan mudah, banyak cabarannya tapi yang paling memuaskan hati melihat pokok tumbuh, berdaun, berbungga dan berbuah...sesungguhnya Allah mana pencipta.

Nampak tak batang buah bendi ni macam ada kesan kulit luka? Rasa-rasa saya la kan belalang pun nak makan bendi! Kalau ada yang lebih berpengetahuan sila lah maklumkan saya apa penyakitnya dan cara mengatasinya....Lagi satu belalang kunyit banyak la kat kebun saya...nak pakai apa untuk mengawalnya ye?

Yang ini lagi sepohon anak pokok pisang tisu kulture saya kena serangan kulat...emph saya dah order power spray untuk menyembur racun...spray manual cuma kena bahagian atas daun sahaja...

Gambar yang di atas dan dibawah ni, gambar bendi di serang lalat buah! Nak pakai racun kami kutip bendi hari-hari...nanti memudaratkan pembeli plak....ada tak racun yang tak membahayakan pengguna dan boleh menghapuskan penyakit lalat buah kat tanaman?

Daun cili ni tak berapa hijau, macam hijau muda skit dan berkerinting daunnya...kena penyakit daun kerinting ke.....emph cabut je la ye...dah tak ada penawarnya penyakit ini


Pucuk daun nangka pun kena makan serangga jugak.....

Dah jenguk sekeliling kebun, saya pun tanya Mr Meor supervisor saya, tembikai macam mana, dah masak kak yang kat atas bukit sana tu...banyak, akak bawak balik KL la jual....Tu dia dah tak muat bonet, antara seat pun kami letak jugak...sian Wish, padat dengan tembikai
...sampai kat rumah saya susun bawah porch...anak2 buah kira...sorang kata 53,sorang kata 54 tapi Alhamdulillah lebih 50 biji kami ambik hari ni.....Alhamdulillah, Allah itu adil, ada tanaman kami yang diuji ada yang dirahmatiNya....
Semoga kami terus belajar cara-cara yang betul mengendalikan kebun ini....semoga kebun ini berjaya mengeluarkan hasil yang bermutu secara berterusan...Amin.

2 comments:

PakTani said...

Assalamualaikum Kak Wish....
Alhamdulillah... bangga saya tengok ladang akak dah membuahkan hasil.... best nye.....nanti dah maju leh la wat chalet banyak2.... wat agro tourism lak...
berkenaan serangan serangga tu.... saya syorkan akak tnm sawi byk2 kat area pagar/perimeter... tp bkn utk makan...nk bg serangga2 tu makan.. biar sampai tua...tp, selalulah sembur racun pada sawi2 tu...kira perangkap serangga lah ni.... guna pegasus+karate+sapol(agen pelekat,sticker). kalo sembur pd bendi x eloklakan...psl nti nk harvest. Biasalah...dulu asalnye hutan... bila dah teroka, byklah perosak nk menumpang...
Kalu nk meracun serangga atau kulat pd pisang, saya syorkan guna sticker...barula racun tu melekat pada pucuk pisang tu...x lah meleleh jatuh nanti... Lagi satu, kalau nak meracun, seelok2nya pada awal pagi... pasal serangga masih tak aktif...tengahari ni diorang aktif...so x duduk di tanaman. kalau ade spotlight...sembur mlm2 lg bagus....(kalau ada lah..)...
Hmmm..nampak gaya...nk kene tambah satu lg 4x4 nih....agaknye D-Max ok kut? hehehehe

Wish said...

Alhamdulillah...Akak dan keluarga akan terus usahakan supaya kebun ni berjaya mengeluarkan hasil seproductive mungkin.

Terima kasih atas tunjuk ajar...pasal 4WD drive tu..Hilux mahal sangat la kat Raub ni RM35K untuk yang dah dekat 20 tahun umurnya...kata cina Hilux yang baru ni tak sepower hilux yang dulu2...