Tuesday, September 23, 2008

Hasil....

Lama tak jengah kebun....banyak urusan di KL...last week masuk kebun, masa sahur minum air masak banyak2 bekalan jangan badan kering sangat...alhamdulillah tahan jugak badan tak ada la rasa kering sangat walau pun badan berpeluh sakan...

Mula-mula jengah kat pokok mangga...alhamdulillah nampak ok tumbesaran pokok-pokok mangga ni...macam yang di sarankan sifu mangga saya, daun-daun di batang pokok perlu di buang...belek sana belek sini...ternampak la buah mangga...eh ada jugak yang terlepas pandang dan berbuah... umur pokok baru masuk tahun kedua ni....kata orang tua buah awal ni selalunya kurang elok...buang buruk katanya.

Dah jengah mangga, belek plak nangka. Dah tinggi dah pokok nangka ni...ada tak sifu nangka madu...nak kena buang jugak ke dahan bawah?

Kat bukit tinggi ada banyak pokok nangka...memanjat la saya ke bukit tinggi...belek dari sepokok ke sepokok dan selak bawah pokok tengok-tengok ada dua pokok dah besar pun buah nangkanya!



Alhamdulillah rezeki dari Allah, berbakti pada tanah insyaallah berhasil....syukur. Kembang kuncup jugak muka senyum memanjang tengok buah-buah dah keluar ni...

Pokok limau kasturi pun cantik naiknya....hijau daunnya, banyak buahnya.....
Ni pokok buah kedondong atau orang utara kata buah amra....cecah asam boi sedap....

No comments: